Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2012

!Early Jamaican music special ΑΠΟΨΕ 20:00-21:00 rhythm n' blues and soul from Jamaica leads the way!



Στην αποψινή εκπομπή επιχειρούμε μια αναδρομή στις αμερικανικές ρίζες της τζαμαϊκάνικης μουσικής και συγκεκριμένα το rhythm n' blues και την πρώϊμη soul, έτσι όπως ταξίδεψε από τα ραδιοκύμματα των αμερικανικών ερτζιανών στο ηλιόλουστο νησί της Καραϊβικής και την ανήσυχη μουσική φαντασία των μουσικών του νησιού.

Φανατικά τζαζόπληκτοι οι Τζαμαϊκάνοι μουσικόφιλοι άρχισαν να ενδιαφέρονται εντονότατα για την αφροαμερικανική μουσική που παραγόταν στις ΗΠΑ και πειραματίστηκαν δημιουργικά στο να φέρουν αυτές τις στυλιστικές εξελίξεις πιο κοντά στις ρυθμικές παραδόσεις του νησιού, αρχικά απλώς εισάγοντας δίσκους που αποτελούσαν είδος πολυτελείας. Έτσι εξηγείται και η αθρόα προσέλευση τζαζ aficionados σε δισκοπωλεία για να ακούσουν τους ''νέους ήχους από την Αμερική'',  μετατρέποντας τα δισκοπωλεία, που συχνά εμπορεύονταν δίσκους ως παράλληλη δραστηριότητα αφού τα καταστήματα τους ήταν κατα κύριο λόγο γειτονικά μαγαζιά ηλεκτρικών ειδών όπως το Bop City του Hedley Jones sr. η το Music Globe του Joe Gibbs. Το Bop City μάλιστα αποτελεί σημείο αναφοράς αφού εκεί πρωτοάκουσαν τζαζ οι χορευτές Pam Pam και Chicken συχνά 'προβάροντας' τα βήματα τους στο κατάστημα του Hedley Jones που τιμήθηκε με το βραβείο Musgrave το 2011 ακριβώς γι' αυτό το διττό του ρόλο, ως δισκοπώλης και μουσικοδίφης αλλά και ως εφευρέτης της πρώτης ηλεκτρικής κιθάρας στην Τζαμάϊκα και άλλων gadget... Περιττό να αναφέρουμε πως το όνομα του καταστήματος δανείζεται την αίγλη του ιστορικού Bop City jazz club του San Francisco όπου ο Charlie Parker μεσουρανούσε στις αρχές της δεκαετίας του 1950 συχνά με επεισοδειακές καθυστερήσεις στις εμφανίσεις του λόγω του εθισμού του στα ναρκωτικά. 

Αυτή η επιρροή της αμερικάνικης 'μαύρης' μουσικής στην εξέλιξη της τζαμαϊκάνικης μουσικής γίνεται σαφής και με τον δανεισμό της ομιλίας όχι απλώς ανάμεσα αλλά 'πάνω' στα κομμάτια που μεταδίδονται στο ραδιόφωνο η σε υπαίθριες χοροεσπερίδες που έδωσαν την ώθηση για την εξέλιξη των soundsystem στην κουλτούρα του νησιού. Αυτή η μέθοδος chatting δανείστηκε από τους Αμερικανούς disc jockeys της εποχής εξελίχτηκε όμως στην 'κινητική προφορικότητα' των ριμών στην τζαμαϊκάνικη μουσική, γνωστή ως toasting, chatting, deejaying, MCing... 

Αυτός ο μουσικός διάλογος ανάμεσα στις δύο χώρες έγινε ακόμα πιο διακριτός την εποχή του ska στις αρχές-μέσα της δεκαετίας του 1960 όπου οι πιο ικανοί μουσικοί της περιόδου ήταν στην πραγματικότητα αυτοσχεδιαστές της τζαζ: ο εικονιζόμενος Don Drummond, ο Tommy McCook, o Roland Alphonso, o Ernest Ranglin, o Jackie Mittoo, o Monty Alexander κ.α. Έτσι λοιπόν το ska εκτός από soundtrack της ευφορίας της ανεξαρτησίας του νησιού από το βρετανικό στέμμα το 1962 αποτέλεσε και την απάντηση της τζαμαϊκάνικης μουσικής στην αμερικάνικη τζαζ. Ακολούθησε το rocksteady που δεν ήταν παρά η τζαμαϊκάνικη εκδοχή της αμερικάνικης soul με το Studio One να παραφράζει το σλόγκαν της Motown ''The Sound of Young America'' ως ''The Sound of Young Jamaica''... To φλερτ συνεχίστηκε με κάθε εξέλιξη της αμερικάνικης μουσικής από το πολιτικοποιημένο funk μέχρι την gliterry disco soul και πιο πρόσφατα το r'n'b ενώ το αμερικάνικο χιπ χοπ ακολούθησε την αντίθετη διαδρομή, επηρρεασμένο από την soundsystem κουλτούρα της Τζαμάϊκας, ένα από τα βασικά της δώρα στην παγκόσμια club culture...

Στην αποψινή εκπομπή λοιπόν συναντούμε τους πρωτεργάτες αυτής της μουσικής επικοινωνίας και μετέπειτα συγγένειας μεταξύ αφροαμερικάνικης μουσικής και τζαμαϊκάνικης μουσικής επιλέγοντας σπάνια και δυσεύρετα 7ίντσα 45 στροφών που μας αφηγούνται μουσικές που δεν έχουμε συνηθίσει να συνδέουμε με την Τζαμάϊκα που ακόμα υποφέρει απότα στερεότυπα που την θέλουν καταδικασμένη στους τριτοκοσμικούς Μαρλεϊσμούς και τις αναθυμιάσεις της κάνναβης!

!Καλή ακρόαση! 

ΥΓ. Η εκπομπή αναρτάται μετά τη μετάδοση της στις σελίδες του liveradio και του music στον ιστότοπο του radiobubble.gr και στο Mixcloud των εκπομπών.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου